PSİKOLOJİK
DANIŞMA VE REHBERLİK NEDİR ?
Hızla
değişen dünyamızda, meydana gelen bilimsel ve teknolojik
yenilikler, toplumsal yaşamı da daha karmaşık ve içinden
çıkılmaz bir hale getirmiştir. Bunun sonucunda, yeni neslin en
iyi yetiştirilmesi, yeteneklerinin israf edilmemesi, hızla değişen
dünyaya ve karmaşık toplum yapısına uyumunun en iyi şekilde
sağlanması zorunlu hale gelmiştir. Bunun sonucunda PDR
hizmetlerinin önemi kavranmış ve tüm dünyada yayılma hızını
artırmıştır.
Rehberlik öğrenci
kişilik hizmetleri bünyesinde düşünülen ve bireyin, yaşamının
çeşitli aşamalarında, gelişimine ve uyumuna etki eden
faktörlerin bilinmesi ve onun yerinde kararlar veren dengeli bir
kişi olması amacını güden hizmetler bütünüdür. Rehberlik
kavram ve bir hizmet olarak bireyin gelişimine, bugünkü ve
gelecekteki toplumun uyumuna yönelmiştir.
PDR
kuşkusuz bir psikolojik
yardım hizmetidir. Prof. Dr. Muharrem
KEPÇEOĞLU Psikolojik Danışma ile
Rehberliği birbirinden ayırmakla beraber, rehberliğin psikolojik
danışmayı içerdiğini savunur ve “Rehberliği, bireyin kendini
anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması,
kapasitelerini kendine en uygun düzeyde geliştirilmesi, çevresine
dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini
gerçekleştirmesi için uzman kişilerce, bireye verilen psikolojik
yardım” olarak tanımlar.
Yönetmeliklerde
Rehber Öğretmen ; “Asıl görevi
öğrencilere yönelik rehberlik
ve psikolojik danışma hizmetleri olan öğretmen”
olarak tarif edilmiştir. Ancak Rehberlik ve Psikolojik Danışman’ın
ne olduğu hakkında herhangi bir bilgi yoktur.(Talim Terbiye)
REHBERLİĞİ
ZORUNLU KILAN FAKTÖRLER :
Toplumumuz
sürekli olarak hızla değişmekte ve değişmektedir. Teknik ve
bilim alanındaki değişme ve gelişmeler sosyal kurumlarda ve bu
kurumların fonksiyonlarında da değişme meydana getirmiştir.
Politik, sosyal, kültürel devrimler farklı değerler, eski ve yeni
normlar bütün bireyleri etkilemekte onları korumasız, güç
durumda bırakmaktadır. Böyle bir sosyal ortamda bireyin uyum
sağlayabilmesi için yardıma ihtiyacı vardır.
Nüfus hızla
artmakta, kırsal bölgelerden şehirlere göç, gecekondu
mahallelerini meydana getirmektedir. Bu semtlerde oturan halk,
sayısız geçim ve uyum problemleri ile karşı karşıya
bulunduklarından geçim şartlarının değiştirilmesi ve
uyumlarının sağlanmasında rehberliğe ihtiyaç vardır. Çağımızda
kadının çalışması, evini yönetmesi, çocuklarını
yetiştirmesi kanunen tanınan haklardan yararlanması, onu bazı
problemlerle karşı karşıya getirmiştir. Bunun sonucunda ortaya
çıkan uyuşmazlıkların giderilmesinde rehberliğe ihtiyaç
vardır.
Genç kuşakta görülen
sağlık ve istiklal kaygısı, okuma sorunu, ev-aile sosyal
ilişkiler ve iş hayatındaki bunalım, onların bu konularda
aydınlanmalarını zorunlu kılmıştır. Bütün dünyada suç
işleme eğilimi, uyuşturucu madde alışkanlığı günden güne
artmaktadır. Bütün bu durumları azaltmak için gerekli
rehberliğin yapılması zorunludur .
Toplumlarda
vasıflı insan gücüne ihtiyaç vardır. Bireylerin kabiliyetlerine
uygun işlerde çalıştırılmaları gerektiğinden onların çok
iyi tanınması gerekir. Nüfus artışı ve sosyal hayatın
değişmesi sürekli olarak eğitim düzenini etkilemektedir. Eğitim
üzerinde yapılan değişiklikler, kalabalık sınıflardaki
öğrencilerin durumları rehberliği zorunlu hale getirmiştir.
Psikolojik araştırmalar, bireylerin fiziksel yapı ve psikolojik
nitelikleri birbirinden çok farklı olduğunu ortaya çıkarmıştır.
İnsan gücünden en üstün derecede yararlanmak gereklidir. Bu da
bireylerin her yönüyle tanınmasıyla mümkündür.
REHBERLİĞİN
AMERİKADAKİ GELİŞİMİ
1-Öğrencileri
iş olanaklarından haberdar etmek anlamında ilk rehberlik denemesi
1895 yıllarında başlatılmıştır.
- 1908 yılında Boston’ da Frank Parsans ilk mesleki büroyu kurmuştur.
3-
1909/ 1915 yılları arasında rehberlik uygulamalarının
yaygınlaştığı görülmektedir. 1915’te öğrencilere,
öğretmenlere ve velilere meslekler hakkında bilgi vermek üzere
“Baston İnformasyon Dairesin” den sonra 1915’te “Boston
Mesleki Rehberlik Dairesi” kurulmuştur.
4- İlk mesleki
rehberlik kongresi 1910’da Boston da toplanmıştır. Ulusal
düzeyde mesleki bir örgüt kurmanın ilk adımları atılmış
ardından “Ulusal Mesleki Rehberlik Derneği “ kurulmuştur.
5-1958’de kabul
edilen “Ulusal Savunma Eğitim Yasası” ile P.D.R. hizmetleri
parasal desteğe kavuşmuştur.
6-1952
yılında ülke içinde etkinlik gösteren dernekler arasında
bütünlük sağlanmış , kişilik ve rehberlik hizmetleri
bünyesinde toplayan “Amerikan Kişisel ve Rehberlik Derneği
“kurulmuştur.
AVRUPA’DA
REHBERLİĞİN
GELİŞİMİ
1-Rehberlik
çalışmaları daha çok , öğrencilerin akademik gelişmelerine ve
mesleklere yönelmelerine dönük olup, öğrencilerin kişisel
sosyal konulardaki duygusal problemleri ile fazla
ilgilenilmemektedir.
2-Avrupa’da P.D.R
çalışmalarını, orta okullarda yani orta öğretimin birinci
döneminde önem kazandığı ortaya çıkmıştır.
3-Genel olarak
Avrupa’da rehberlik 1950’li yılların sonlarında gelişmeye
başlamıştır,fakat uygulamaya geçişin Amerika’ya göre geç
olduğunu söyleyebiliriz.
4-Avrupa okullarındaki
rehberlik uygulamalarında genellikle test ve envanter gibi
psikolojik ölçme araçları fazla kullanılmakta, öğretmenlerin
öğrenciler hakkındaki gözlemleri esas alınmaktadır.
TÜRKİYE’
DE REHBERLİĞİN GELİŞİMİ
1-
İlk defa 1953-54 ders yılında Gazi Eğitim Enstitüsü Pedagojik
ve Özel Eğitim Bölümlerinde rehberlik bağımsız bir ders olarak
programda yer almıştır.
2-
1953 yılında Amerikalı eğitim uzmanlarının girişimleri ile
1953 yılında eğitimde kullanılacak ölçme araçlarını
geliştirmek üzere Talim ve Terbiye Dairesi’ne bağlı Test ve
Araştırma Bürosu kurulmuştur.
3-
1955 yılında İstanbul’da , 2956 yılında Ankara’ da Deneme
Lisesi’nin
ders programları
rehberliği esas alan bir eğitim anlayışıyla hazırlanmış ve
uygulanmaya geçilmiştir.
4-1959 da İstanbul ve
İzmir’de daha sonra diğer illerimizde Rehberlik ve Araştırma
Merkezleri açılmıştır.
5- 1960’dan sonra
ülkemizde planlı kalkınma dönemi başlamıştır.
6- 1969 yılı içinde,
öncelikle öğrenci sayısı fazla okullardan başlamak üzere
mesleki rehberlik, yöneltme hizmetini görecek personelin
yetiştirilmesi ve faaliyete geçmesine başlanmıştır.
7- Rehberlik konusu
ilk olarak 7. Milli Eğitim Şurası’nda ele alınmıştır.
8- 8.
Milli Eğitim Şurası’nda programların a)Yükseköğretime
b)Mesleğe ve Hayata
c)Hem yükseköğretime
hem mesleğe ve hayata hazırlamak üzere çeşitlendirilmesi
gerektiği belirtilmiştir.
9- 9.
Milli Eğitim Şurası’nda aynı görüşü benimsemiş ve orta
öğretimin birinci sınıfı “ Yöneltme
Sınıfı ” haline getirilmiştir.
10- 1970 yılında
Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Dairesi orta dereceli
okullarımızda rehberlik servislerinin kuruluşu ve görevi ile
ilgili esasları hazırlayıp 24 okulda uygulamaya geçmiştir.
11-1974
yılında toplanan 9. Milli Eğitim Şurası’nda rehberlik
çalışmalarının amaç ve tekniklerinin ayrıntılı olarak
belirten bir rapor tartışılmış ve bu raporda sözü edilen
görevlerin yürütülebilmesi için programlarda iki saatin
rehberliğe ayrılmasına karar verilmiştir.
12-
Ülkemizde 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile 1981 yılında
yüksek öğretimde yapılan yeni düzenlemeler sonucunda P.D.R.
alan eğitiminde Psikolojik Hizmetler
Ana bilim Dalları içinde yerini almış,
P.D.R. lisans programları başlatılmıştır.
REHBERLİK
ANLAYIŞINI OLUŞTURAN İLKELER
1-Rehberlikte insana
ve onun kendine ilişkin konularda karar verme hakkına saygı
esastır.
2-Rehberlik hizmetleri
eğitim ayrılmaz ve tamamlayan bir parçasını oluşturur.
3-Etkili bir
rehberlik, bireysel farkları dikkate alan bir eğitim sisteminde
gerçekleşir.
4-Rehberlik tüm
bireylere yöneliktir.
5-Rehberliğin amacı,
bireylerin bir bütün olarak gelişmesine yardımdır.
6-Rehberlik
hizmetlerinde süreklilik esastır.
7-Rehberlik
hizmetlerinde gönüllük esastır.
8-Rehberlik
uygulamaları okulun ihtiyaç duyduğu alanlarda yoğunlaştırılır.
9-Rehberlik, planlı,
programlı, örgütlenmiş, profesyonel bir düzeyde uygulanmalıdır.
PSİKOLOJİK
DANIŞMANLIK VE REHBERLİĞİN ÖNEMİ
P.D.R’nin
öneminin en iyi şekilde anlaşılabilmesi için amacının
kavranması gereklidir. Yani P.D.R’nin önemi amacında gizlidir.
Psikolojik danışmanın en
önemli amacı, bireyin kendini
gerçekleştirilmesine yardım etmektir.
Kendini gerçekleştirmekte olan bireyin taşıdığı özellikler
aslında, psikolojik sağlığı yerinde olan çağdaş insanda
bulunması gerekli özelliklerdir. Kendini gerçekleştiren bir
insanın özelliklerini bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz;
Kendini gerçekleştirmekte olan insan, kim olduğunu gerçekçi bir
gözle algıladığı gibi kim olabileceği hakkında daha tutarlı
bir görüşe sahiptir. İnsan değerlerine saygı duyar,onları
benimser ve geliştirir. Zamanı iyi kullanır, değişmeye ve yeni
yaşantılara açıktır... v.b.
P.D.R, ayrıca
bireylerin kendini anlamasını, problemini çözebilmesini, kendine
en uygun seçimleri yaparak gerçekçi kararlar alabilmesini , kendi
kapasitelerini en uygun bir düzeyde geliştirilmesini, çevresine
dengeli ve sağlıklı bir yapabilmesini amaçlar... v.b.
YÖNETMELİKLERDEKİ
GENEL DURUM
M.E.B’den
gönderilen 2201 Sayılı tebliğler dergisi, Talim ve Terbiye
Kurulu tarafından okullara tebliğ edilen yönetmeliklere göre
P.D.R uzmanları ile Eğitim Yöneticilerinin görevleri genel
olarak aşağıda belirtilmiştir.
REHBERLİK
HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
GENEL HÜKÜMLER
AMAÇ:
madde-1:
Bu yönetmeliğin amacı; rehberlik ve
araştırma merkezleriyle okul rehberlik hizmetleri bürolarının
kuruluş ve işleyişine ilişkin esasları düzenlemektir.
KAPSAM:
madde-2:
Bu yönetmelik, bakanlığa bağlı
rehberlik ve araştırma merkezleri ile her derece ve türdeki resmi
ve özel okullarda rehberlik hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili
esaslar ile bu kurum ve kuruluşlarda çalışan personelin
görevlerini kapsar.
DAYANAK:
madde-3:
Bu yönetmelik, 2916 sayılı Özel
Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunundaki 6. 7. Ve 20. maddelerine göre
hazırlanmıştır.
TANIMLAR:
“Bakanlık”,Milli
Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığını,
“Merkez Bakanlığı”,
Rehberlik ve Araştırma Merkezi Başkanlığını,
“Okul Rehberlik
Hizmetleri Bürosu”, Okullarda rehberlik hizmetlerini yürüten
kuruluş,
“Koordinatör
Rehberlik Uzmanı ”,Okul rehberlik hizmetlerinin yürütülmesi
ve yönetim ile
rehberlik bürosu arasındaki koordinasyonu sağlayan uzmanı,
“Rehberlik Uzmanı”,
Asıl görevi öğrencilere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri olan uzmanı,
“Sınıf Rehber
Öğretmeni”, Okullarda bir sınıfın rehberlik hizmetlerini
yürüten ve rehberlik saatlerine giren öğretmenleri, ifade eder.
İLKELER:
madde-5: Rehberlik
hizmetlerinin yaygınlaştırılmasında aşağıdaki ilkeler göz
önünde bulundurulur:
- Uygulama büyük okullardan küçük okullara doğru genişletilir.
b) Hizmetler lise ve
dengi okulları ile ortaokullardan ilkokullara doğru
yaygınlaştırılır.
c) Uygulamaya her
yönden hazır olan okullara öncelik verilir.
d) Hizmetler bir plan
çerçevesinde ve yapılacak araştırma sonuçlarına uygun olarak
genişletilir.
OKUL
P.D.R. UZMANININ GÖREVLERİ
1- Rehberlik
programının uygulanışında sınıf rehber öğretmenine yardım
eder.
2- Okula yeni gelen
öğrencilere sınıf rehber öğretmeni ile işbirliği yaparak,
okulu ve yakın çevreyi tanıtan çalışmalar yapar.
3- Sınıf rehber
öğretmenleri ile görüşerek problemli ve rehberliğe muhtaç
öğrencileri tespit eder. Şahsi ve ailevi problemlerinin çözümü
için gerekli çalışmaları yapar.
4-
Okul müdürleri tarafından gönderilen okul rehberlik hizmetleri
program ve planlarını; yıl sonu çalışma raporlarını inceler
ve değerlendirir.
5-
Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki resmi ve özel okullar
bünyesinde özel sınıf, yardımcı derslik ve okul rehberlik
hizmetleri bürolarının açılması hususunda, Rehberlik ve
Araştırma Merkezlerinin yaptığı planlama hazırlıklarını
inceler, değerlendirir. Personel, derslik, araç-gereç ve bunun
gibi birtakım ihtiyaçların temin edilmesini sağlar.
6-
Okulda iş meslekleri tanıtıcı programlar hazırlar,ilgili
okullara ve iş yerlerine öğrencilerle birlikte geziler düzenler.
7-
Çocukların genel olarak yetenek, ilgi, başarı ve gelişim
durumları ve diğer konular hakkında velilere açıklamalarda
bulunur.
8-
Öğretim programları, okul meslek seçimi, başarısızlık,
öğrenme güçlükleri, şahsi ve sosyal uyum problemleri ve
benzeri konularda öğrencilere psikolojik
danışmanlık yapar. Uyum ve gelişim
durumlarını takip eder ve sonuçlarını değerlendirir.
9-İl
düzeyinde rehberlik hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi,
geliştirilmesi ve kurumlar arası koordinasyonun sağlanması,
ihtiyaçlarının karşılanması ile ilgili olarak Rehberlik ve
Araştırma Merkezlerince tespit edilen teklifleri “Rehberlik
Hizmetleri İl Danışma Kurulunca” bu kurulda alınan
kararların da ayrıntılı bir rapor halinde bakanlığa
gönderilmesini sağlar.
10- Üstün zekalı ve
üstün özel yetenekli öğrencilerle, özel ihtiyaçları olan
öğrencileri tespit eder ve bunları koordinatör rehber uzmana
bildirir.
11-
Okul-Aile birliği toplantılarına katılır ve bu toplantılarda
Rehberlik Ve Psikolojik Danışma hizmetleri
hakkında bilgi verir.
12-
Yüksek öğretim kurumları ile işbirliği yaparak yeni
gelişmeleri takip eder ve konulardaki araştırma sonuçlarını
değerlendirir.
OKUL
MÜDÜRÜNÜN GÖREVLERİ
1- Rehberlik
hizmetleri okul yönetme kurulunu kurar, bu kurula başkanlık eder.
2- Okul Rehberlik
Hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili yıllık planın
hazırlanmasını sağlar ve uygulanmasını takip eder.
- Okulda birden fazla Rehberlik uzmanı bulunduğu takdirde, aralarından birini Okul Rehberlik Kolu başkanı seçer.
- OKUL MÜDÜR YARDIMCISININ GÖREVLERİ
1-
Öğrencilerden ve velilerden gelen problemleri, problemli
çocukların sürekli başarısızlık ve devamsızlık konuları
ile ilgili bilgi ve belgeleri Rehberlik Hizmetleri bürolarına
gönderir.
2-
Rehberlik hizmetleri ilgili konularda rehberlik bürosu personeli
ile işbirliği içinde çalışır ve ortaya çıkacak güçlüklerin
giderilmesine yardımcı olur.
REHBERLİK
HİZMETLERİ OKUL YÜRÜTME KURULUNUN GÖREVLERİ
1-
Okul Rehberlik Hizmetleri Bürosunca hazırlanan yıllık rehberlik
planını inceler ve uygulanması için gerekli tedbirleri alır.
2-
Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde okulun her türlü
imkanlarının kullanılmasında yardımcı olur.
3-Öğretim
yılı içersinde, öğrenci-yönetim, öğrenci-öğretmen,
öğrenci-rehber uzman arasında ki ilişkilerde göz önünde
bulundurulması gereken esasları tespit eder.
Kurul
üyeleri:
- Müdürün başkanlığında;
- Müdür yardımcısı
- Psikolojik Danışmanlık Ve Rehberlik uzmanı
- Okul müdürünün her sınıf seviyesinde seçeceği sınıf rehber öğretmeni
- Okul müdürünün seçeceği disiplin kurulu üyelerinden bir temsilci
Okul-Aile birliğinde
görevli bir öğretmen
Okul
Rehberlik Hizmetleri okul yürütme kurulunu yukarıdaki eğitim,
öğretim personeli oluştururlar.
KOORDİNATÖR PDR UZMANININ
GÖREVLERİ
1-
Rehberlik bürosu ile okul idaresi arasında ki koordinasyonu sağlar.
2-
Okulda ki diğer Psikolojik Danışma ve Rehberlik uzmanı ile
birlikte okul rehberlik programını ve programın yıllık uygulama
planını hazırlayarak okul müdürünün tasdikine sunar.
3-
Uygulanmakta olan rehberlik programının ne ölçüde gerçekleştiği
hususunda öğretmenler kuruluna bilgi verir.
4- Okulda
yapılacak her türlü test, araç-gereç,ve benzeri çalışmaları
planlar.
5-
Psikolojik tedavi görmesi gereken öğrencileri ilgili sağlık
kurumlarına gönderir.
6-
Okullardaki Rehberlik çalışmalarına fiilen katılır.
7-
Rehberlik saatlerinde üzerinde durulacak konuların özetini okul
müdürüne ve sınıf öğretmenlerine verir.
SINIF REHBER ÖĞRETMENİN
GÖREVLERİ
1-
Rehberlik hizmetlerini yürüten uzmanlarca verilen yıllık çalışma
planı çerçevesinde kendi sınıfı için yıllık bir çalışma
planı hazırlar.
2- Sorumlu olduğu
sınıfla ilgili çalışmalarda, işbirliği yaptığı psikolojik
danışma uzmanına her türlü yardımda bulunur.
3- Problemi tespit
edilen öğrencilere mülakat yapar, şahsi ve ailevi problemlerinin
çözülmesi için gerektiğinde okul yönetimi, öğretmenler ve
aileleriyle işbirliği içinde çalışarak ortaya çıkan sonuçları
rehberlik uzmanıyla birlikte dosyaya işler.
4- Rehberlik uzmanıyla
işbirliği yaparak; bölüm, seçmeli ders, okul, iş ve meslek
seçimlerinde öğrenciye yardım ederler.
5-
Rehber uzmanlarla işbirliğini sürekli tutarak; öğrenciyi tanımak
amacıyla uygulanan form, fiş, gözlem kartları, anket, test ve
benzerlerini öğrenciye uygular. Bunun yanında kendi gözlem ve
değerlendirmelerini de göz önünde tutarak sonuçları Rehber
uzmanla beraber öğrenci toplu dosyasına işler.
6-
Sosyal ilişkileri zayıf olan öğrencilerin bu ilişkilerini
geliştirmek için eğitici çalışmalarda bulunur.
- Okul müdürünün verdiği Rehberlikle ilgili diğer görevleri de yerine getirir.
Yukarıdaki
maddelerde de belirtilmeye çalışıldığı üzere, sınıf rehber
öğretmeninin psikolojik danışma ve rehberlik uzmanıyla sürekli
bir uyum içerisinde, işbirliğine dayalı kurulacak sağlıklı
ilişkilerle okul rehberlik hizmetlerinin yürütülmesine katkıda
bulunmalıdır.
PDR
UZMANINA VERİLMEYECEK GÖREVLER
- PDR uzmanlarına, yönetim işlerinde, disiplin kurulunda, nöbet hizmetlerinde ve imtihanlarda görev verilmez.
Çalışma
saatleri:
- Okulda görevli rehberlik uzmanlarının haftalık çalışma süresi 30 saattir. Günlük çalışma saatleri okul müdürlüğünce düzenlenir
- İzinleri :
- PDR uzmanları yıllık izinlerini ve tatillerini diğer öğretmenler gibi kullanırlar.
Rehberlik
faaliyetlerinde aktif olarak yer alan diğer kurum ve kuruluşlar
hakkında daha detaylı bilgiler çalışmanın sonunda “EKLER-1”
kısmında yer almaktadır . Yukarıda sunulan bilgiler temel esaslar
göz önünde tutularak özetleme yoluna gidilmiştir. Geniş
kapsamlı bilgiler çalışmamızın sonunda yer almaktadır.
GELİŞMİŞ
ÜLKELERDE REHBERLİK HİZMETİ
BATIDA
REHBERLİK MODELİ:
Rehberlik ve
psikolojik danışmanlık faaliyetleri ülkemizde ve diğer ülkelerde
okulun veya eğitim kurumunun genel yapısına ve özelliklerine göre
şekil alır. Gelişmiş ülkelerde PDR faaliyetlerini ve
hizmetlerini psikolog ve psikolog olmayan danışmanlar
yürütmektedir. Bu kişiler, alanında uzmanlaşmıştır. Psikolog
olmayan danışmanların yöneldikleri alanlar şunlardır:
- Eğitim ortamında psikolojik danışma
- Evlilik danışmanlığı
- Aile danışmanlığı
- Mesleki rehberlik ve mesleki danışmanlık
- Gençlik danışmanlığı
- İntihar ve umutsuzluk danışmanlığı
Genelde
bu hizmet alanları için çalışma yeri ayrılmakta ve
çalışmalarını bağımsız bir şekilde yürütmeleri
sağlanmıştır. Bu danışmanlar örgütsel bir çerçeve içinde
yer alarak bilimsel temellere dayalı çalışmalarda
gerçekleştirmektedirler.
Danışmanlar
görev aldıkları eğitim kurumlarında okulun ve öğrencilerin
sağlığı ile ilgilenen sağlık-sosyal hizmetler çerçevesinde
ayrı bir hizmet içerisinde görev yapmaktadırlar.
Bir
çok Avrupa ülkesindeki eğitim kurumlarında öğrenci danışma
hizmetlerinin bulunması genel bir durumdur. Bazı yerlerde ise ayrı
bir hizmet olarak verilmektedir ve ya merkezi bir sağlık hizmetinin
bir parçası olarak yer almaktadır.
Amerika’da
1910’lu yıllarda araştırmalar sonucunda:
Rehberlik
uygulamalarının genişlerken, mesleki örgütlerinin de hızlı bir
gelişme gösterdiği, PDR alanının bir meslek olarak kabul
edildiği ve rehberlik çalışmalarına devletin parasal katkısının
sağlandığı dikkati çekmiştir.
1952
yılında ülke içinde türlü rehberlik derneklerini bünyesinde
toplayan Amerika Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik Derneği
kurulmuştur.
Avrupa’da ise
Amerika’ya oranla PDR hizmetlerinin fazla gelişmediği
gözlenmiştir. Kişisel problemlerle değil de meslek seçimi
konusundaki mesleki rehberliğe önem verilmiştir. Ayrıca Avrupa’da
PDR uzmanları okuldan daha çok okul çevresindeki merkezlerde
görevlendirilmektedir.
BAZI
ÜLKELERDE REHBERLİK HİZMETLERİ
AVUSTURYA’DA,
eğitimin 8. Yılı sonunda kabiliyete yöneltme kademesi
başlamaktadır. Rehberliğin amacı okulu bitiren öğrencilere,
yetişkinlere olduğu gibi, bir meslek seçerken ve ya değiştirirken
yardım etmektir. Rehberlik hizmetleri, Federal Sosyal İşleri
Başkanlığının Rehberlik İşleri Dairesince yürütülmektedir.
BELÇİKA’DA, mesleki rehberliğe önem verilmiş, bu rehberlik
kademeleri 12-15 yaşları arasında yer almıştır. 1947 yılında
rehberlik hizmetleri başlatılmıştır. Bu hizmetlerin finansı da
Çalışma ve Milli Eğitim Bakanlıklarının müşterek
çalışmasıyla sağlanmaktadır.
DANİMARKA’DA, ilk
okulun 5. Yılında ilk rehberlik uygulanarak zeka tipleri (pratik,
teorik, vb.) belirlenerek ayrı ayrı gruba ayrılarak rehber
öğretmenlerin gözlemleri altında öğrenciler, öğrenimlerine
devam etmektedirler. Danimarka’da mesleki rehberlik ve okul
rehberliği hizmetleri Çalışma Bakanlığı ve Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından yürütülmekte, örgüt olarak da Bölge
Müdürlükleri bulunmaktadır.
FRANSA’DA,
rehberlik hizmetleri her ilde kurulan “Okul ve Mesleğe Yöneltme
Merkezleri” ile başlamıştır. Ayrıca her ilde bütün okulların
yetkili rehberlerinden ibaret İl Rehberlik Kurulu bulunmaktadır.
Bakanlık çerçevesi içinde, Milli Eğitim Bakanı başkanlığında
Öğretim Dairesi Genel Müdürleri ve seçilmiş yetkili uzmanlardan
ibaret olan Bakanlık Rehber Kurulu bulunmaktadır. Okullarda
danışman-rehber öğretmenler bulunmaktadır.
HOLLANDA’DA, 1963
yılından beri gelişen rehberlik hizmetleri Sağlık ve Sosyal
Yardım Bakanlığı, Çalışma Bakanlığı Çalışma Dairesi
Başkanlığına 86 Bölge Çalışma Bürosu, Milli Eğitim ve Güzel
Sanatlar ile birlikte yürütülmektedir.
İTALYA’DA,
rehberlik, 1963 yılında İtalyan Okul ve Mesleğe Yöneltme Derneği
adı verilen özel bir dernek tarafından yürütülmeye
başlanmıştır.
İNGİLTERE’DE, 1959
yılından beri ele alınan rehberlik, Milli Eğitim Bakanlığı ile
Çalışma Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Ayrıca her
bakanlığın yetkili dairelerince çeşitli rehberlik hizmetleri
yapan bürolar bulunmaktadır.
İSPANYA’DA, genel olarak rehberlik tüm
okullarda yaygındır. Mesleki rehberlik ise 1918 yılından itibaren
sanat okullarında da verilmeye başlanmıştır. Bu faaliyetleri
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı İş Öğretimi Genel Müdürlüğü
ile Uygulamalı Psikoloji ve Psiko-teknik Enstitüsü tarafından
yürütülmektedir.
İSVİÇRE’DE,
İsviçre Konfederasyonunu meydana getiren 25 bağımsız eyaletin
her birinde Fribourg ve Cenevre Üniversiteleri’nden mezun, ayrıca
rehberlik kursları görmüş danışmanlar tarafından daha çok
mesleki rehberliğe yönelik bir çalışma yapılmaktadır.
OKULLARDA KARŞILAŞILAN GENEL SORUNLAR
- Genel olarak tüm okullarda danışman psikolog eksikliği görülmektedir. Her 250 öğrenciye 1 danışman psikolog düşmesi gerekirken, bu rakam 4000 öğrenciye 1 danışman psikologa kadar yükselmekte, hatta ilköğretim başta olmak üzere birçok öğretim kurumlarında hala danışman psikolog bulunmamaktadır.
- Okullarda yeterli derecede rehberlik hizmetleri yürütülmemekte, danışman psikologun bütün öğrencilere ulaşamamasından dolayı rehberlik hizmetlerini sınıf ve branş öğretmenleri aracılığıyla yürütülmeye çalışılmaktadır. Fakat sınıf ve branş öğretmenlerinin bu hizmetleri yürütebilecek yeterli eğitime ve hassasiyete sahip olmadıklarından dolayı rehberlik hizmetleri gereği gibi yürütülmemektedir.
- Rehberlik hizmetlerini yürütmeye çalışan sınıf ve branş öğretmenleri konumlarından dolayı öğrencilere yumuşak, önyargısız ve empati anlayışından mahrum bir şekilde yaklaşmaktadırlar. Ayrıca rehberlik harici branş derslerinde öğrencilerle ilişkilerinde resmi bir çerçeveye dayalı, yaptırımcı ve notu bir baskı aracı olarak kullanan pozisyonlarından dolayı öğrenciler de öğretmenlerine uzak kalmaktadırlar.
- Gelişmiş ülkelerin eğitim ekonomisine nazaran, ülkemizdeki eğitime ayrılan maddi imkanların yetersizliğinden dolayı, eğitim kurumlarındaki ortaya çıkan rehberlikle ilgili problemlere çözüm olabilecek maddi imkanlar yeterli olmamaktadır. Bu sebeple okul yöneticileri danışman psikologun ortaya koyduğu problemlere yeterince eğilemediğini belirtmektedir. Örneğin: M.E.B. yeterli maddi imkan sağlayamazken okullardaki kantin ve diğer gelir getiren materyallerden de % 25 oranında pay almaktadır. (Atakum Teknik Lisesi).
- Okullarda bulunan danışman psikologlar aldığı teorik eğitimden memnun olduklarını Ancak uygulama aşamasında, ülkemiz şartlarında bir çok sorunla karşılaştıklarını belirtmektedirler. Bu sorunları şu başlıklar altında toplayabiliriz:
-
Öğrenci sayısının fazla olması, buna rağmen danışman
psikologun azlığı dikkat çekmektedir. Hemen hemen her resmi
kurumda bir danışman psikolog görevini tek kişiyle yürütüyor.
Bu da gerek bireysel danışma gerekse grupla danışmayı yetersiz
kılmakta ve okuldaki öğrencilerin sadece belirli bir kısmına bu
hizmet verilmek zorunda kalınmaktadır.
-
Gerek imkansızlıklar gerekse PDR’nin önemini iyi anlayamamaktan
kaynaklanan yaklaşımlar sonucu yönetim bu faaliyetlere gereken
ilgiyi gösteremiyor.
-
Ailelerin bu hizmetlere ne kadar ilgili olduklarını ise
ailelerin eğitim durumlarına bakarak öğrenebiliriz. Tahsilli
anne-baba çocuklarını bilinçli bir şekilde okuldaki rehberlik
faaliyetlerine yöneltirken, çoğu tahsilli olmayan ya da tahsil
seviyesi düşük olan anne-babalar bu faaliyetlerden bihaber
kalmaktadır. Aslında bunu bu faaliyetin ülkemizde yeni yeni
uygulanmaya başlanmasına bağlayabiliriz.
- Uygulamada diğer bir zorluk ise danışman
psikologa ait bir çalışma odası ve faaliyetleri yürütmek için
gerekli araç ve gereçlerin olmayışıdır. Ayrıca ders
programları içinde rehberlik faaliyetlerine fazla yer verilmemesi
bir engel teşkil etmektedir.
- Danışman psikologla ve sınıf öğretmenleriyle
her zaman iyi diyaloglar kurulamaması bir engel teşkil etmektedir.
Genel de bakış açılarından kaynaklanan sorunlar olarak karşımıza
çıkmaktadır.
-
Bazı yaşlı öğretmenler, henüz yeni atanan PDR uzmanlarına
kendi tabirleriyle “çömez ve lüzumsuz” sıfatını
yakıştırarak küçük görmektedirler. Bu sebeple de PDR uzmanı
görev ve yükümlülüklerini yerine getirmekte zorlanıyorlar.
- Görevine
yeni atanan PDR uzmanının karşılaştığı diğer bir sorun ise
okulda kendisini bekleyen, rehber öğretmen ve rehber uzman
kavramının henüz netleşmemiş olmasından dolayı, kavram
kargaşasına düşmekte ve kendini öğretmenlere gereği gibi
anlatamamaktan, yetki ve sorumluluklarını yerine getirirken
sıkıntıya düşmektedir.
***
ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
- Okullarda ki Eğitim Yöneticilerinin mutlaka bu işin uzmanları olmaları gerekmektedir. Bu da ancak üniversitelerin Eğitim Yönetimi alanlarından mezun olan uzmanlarla olur. Eğer bu şimdilik çok uzak bir ihtimal olarak gözüküyorsa hiç değilse, üniversite de Eğitim Yönetimi derslerini veren, Eğitim Yönetimi uzmanları tarafından okullarda ki mevcut Eğitim Yöneticilerine konferanslar veya seminerler verilmesi gerekmektedir.
- Okullarda ki Rehberlik Hizmetleri hakkında yetersiz bilgiye sahip ve genç PDR uzmanlarını dikkate almayan eğitim personeline, bu alanla ilgili Üniversitede Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Başkanlığı tarafından konferanslar ve seminerler verilerek Rehberlik Hizmetlerinin önemi hakkın da bilgiler verilmelidir.
- Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okullara gönderilen 2201 sayılı tebliğler dergisin de Rehberlikle ilgili bildirgelerin daha geniş kapsamlı olması gerekmektedir. Ayrıca gönderilen Rehberlikle ilgili bildirgelerin daha çok uygulama alanına yönelik olması ve PDR uzmanına daha fazla imkanlar tanıyacak şekilde eğitim yöneticilerine bildirilmelidir. Yani PDR uzmanlarının yetkileri artırılmalıdır.
- Bütçeden eğitime daha fazla ödenek ayrılarak, okullara rehberlik hizmetlerinde kullanılmak üzere gönderilmelidir.
- Eğitim Yöneticisi, PDR uzmanına kendi alanı ile ilgili bilgiler sunarak, yönetimle ne tür ilişkiler kurması gerektiğini uzmana aktarmalıdır.
- Eğitim Yöneticisi, PDR uzmanıyla empatik ilişkiler kurmalı, PDR uzmanının sorunlarına sahip çıkarak uzmanı rahatlatmalıdır.
- Eğitim Yöneticisi ile PDR uzmanı, okullarda gerçekleştirilecek Rehberlik Hizmetleri hakkında karşılıklı görüş alış-verişinde bulunmalıdır. Ayrıca okuldaki eğitim personellerine ve öğrenci ailelerine rehberlik hizmetlerinin önemi hakkında okul içi seminerler vermelidirler.
- Üniversitelerde eğitim gören PDR öğrencilerine, teorik bilgilerin yanında uygulamaya yönelik eğitime ağırlık verilmeli ve okullardaki rehberlik sorunları hakkında öğrenciler bilinçlendirilmelidir.
- Milli Eğitim Bakanlığınca okullara gönderilen müfettişler, PDR uzmanının hazırladığı yıllık planı gözden geçirerek programların düzenli hazırlanması hakkında PDR uzmanını uyarmalıdırlar.
- İl merkezlerinde örgütlenen Rehberlik Araştırma Merkezlerine gelen bilgilerin, okullarda bulunan PDR uzmanlarına iletilerek, uygulamalar hakkında uzmana bilgiler verilmelidir.
- Üniversitelerde ki Rehberlik Hizmetleri Ana Bilim Dalında uzman öğretim görevlileri ile üniversitede öğrenim gören PDR öğrencileri ve okullarda bulunan PDR uzmanları bir araya getirilerek, bir Şura toplantısı düzenlenerek okullardaki Rehberlik Hizmetlerinin sorunları tartışılmalı çözüm önerileri ortaya konmalıdır.
***
Derleyen:Murat BAYHAN
Yorumlar
Yorum Gönder