Gunumuz
isletmelerinin global rekabet denizinde basariya ulasmalari oldukca
zorlasmistir. Bir baska ifade ile, isletmelerin mevcut yonetim
teknikleri global rekabetle birlikte etkisiz kalmistir. Bu durum
isletmelere basariya ulasma yonunde pek cok yonteme basvurma
zorunlulugunu beraberinde getirmistir. Uygulanmakta olan en etkili
yöntem "Insan Kaynaklari Yonetimi" dir.
Insan
Kaynaklari Yonetimi, firmanin hedeflerine ulasabilmesi icin gerekli
olan faaliyetleri gerceklestirecek yeterli sayida kalifiye
elemanlarin ise alimi, egitimi, gelistirilmesi, motivasyonu ve
degerlendirilmesi islemidir. ( Louis Boone- David Koontz,
Contemporary Business, Dry Press, 5th Edt. 1988, s.266) Insan
Kaynaklari Yonetimi felsefesi, "isletmede en degerli varlik
insandir" temeline dayanmaktadir.
Insan
Kaynaklari kavraminin revacta olduguna en guzel ornekler; gazetelerin
"insan kaynaklari" sayfalarinin hazirlanmasi , "insan
kaynaklari" yayinlanmasi dergilerinin ve hepsinden onemlisi
isletmelerin Insan
Kaynaklari Departmanlarini
kurmalari olarak gosterilebilir.
Insan
Kaynaklari Yonetimi asagidaki faaliyetleri yurutmektedir:
- Insan Kaynaklarinin stratejik ve islemsel bakimdan planlanmasi,
- Politika Olusturma,
- Elemanlarin secilmesi, ise alinmasi ve ise alistirilmasi (Mesleki Oryantasyon Egitimi)
- Ucret ve maas konusundaki uygulamalari ustlenmesi,
- Organizasyon genislemesi,
- Yoneticilerin ve calisanlarin gelisimi ve egitimi,
- Esit istihdam firsati ilkesine uygun davranis,
- Calisanlarla iliskiler,
- Organizasyon ici iletisim,
- Calisanlarin sosyal guvenlik ve ozluk islerinin yurutulmesi,
- Calisanlara yonelik endustri iliskileri faaliyetlerine imkan tanima,
INSAN KAYNAKLARI YONETIMININ ALT FONKSIYONLARI
Egitim ve GelistirmeKariyer PlanlamaPerformans DegerlendirmesiPersonel Secimi ve YerlestirmeSosyal GuvenlikEndustri Iliskileri ve Sendikal IliskilerOzluk Isleri
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ YAKLAŞIMIAskin KESERTarihsel gelişim sürecine bakıldığında, insanlık tarihinde pekçok yönetim modeli geliştirilmiştir. Klasik Yönetim modeli ile başlayan bu süreç, 21. yüzyıla yaklaştığımız şu günlerde, İnsan Kaynakları Yönetimi olarak devam etmektedir. Bu süreci daha iyi kavramak için, yönetim kavramını açıklamak gerekmektedir.
Bir tanıma göre yönetim, "Hedeflere, insanla ulaşma sanatıdır" . Diğer bir tanıma göre yönetim, "Bir işletmede amaca ulaşma yolunda girişilen çalışmaların düzenlenmesi ve ortak bir amaca yöneltmesi sürecidir" . Ortak bir amaca yöneltme kavramı, işletmenin rekabette üstünlük sağlaması temeline dayanmaktadır. Yönetim biliminin popülerlik kazandığı günümüzde, giderek daha fazla yönetici sorunlarını çözmek için yeni yönetim araç ve tekniklerine başvuruyor . Bu tekniklere başvurmadaki temel nedenler; bireyin örgüt içinde daha etkin ve verimli hale getirilmesi, bireyin motivasyonunun arttırılması, işletmeyi daha karlı ve piyasada, rakiplerine karşı etkin hale getirilmesi olarak sıralanabilir. Bu noktada yönetim modellerini tarihsel gelişim süreci perspektifinde incelemek yararlı olacaktır.Klasik Yönetim Modeli'nin Temsilcisi, Frederic W. Taylor, "Bilimsel Yönetim Modeli'ni" geliştirmiştir. Taylor, üretimi arttırma amacıyla, zaman/hareket etüdleri yapılması gereğini ortaya atmıştır . "Taylorizm" ya da "Bilimsel Yönetim"in temeli, daha önceden zaman/hareket araştırması mühendislerinin planladığı bilimsel işlemlerin, yani beyaz yakalı "beyinlerin" verdiği emirleri mavi yakalı "ellerin" gerçekleştirilmesine dayanmaktadır . Taylorizm, işyerindeki sosyolojik ve psikolojik faktörleri hesaba katmayışı ve işçilerle yöneticiler arasında herşeye rağmen menfaat çatışmaları olabileceğini ihmal etmiş olması yönünden eleştiri almıştır.Klasik Yönetim Modeli'ne tepki olarak, Elton Mayo öncülüğünde geliştirilen Neo-Klasik ekole göre, "genel" ve demokratik yönetim sayesinde daha yüksek bir beşeri tatminin elde edilmesi ve organizasyon hedeflerinin daha etkili biçimde gerçekleştirilmesi mümkün olur . Hawthorne Araştırmaları ile insan ilişkileri kavramı önem kazanmıştır. Bu araştırmalar, "Beşeri Münasebetler" hareketinin ve bir bakıma da organizasyon teorisinde Neo-Klasik hareketin başlangıç noktasını teşkil etmiştir. Neo-Klasik ekol, örgütte bireyin önemi ve duyguları üzerinde durmuştur.Douglas McGregor, Neo-Klasik ekolü geliştirerek; insan kaynaklarından en yüksek düzeyde ve en iyi biçimde yararlanmanın nasıl gerçekleşebileceği konusunda o güne kadar yapılan araştırmalardan elde edilen sonuçları özetlerken, öte yandan bu sorunlara ilginç bir yaklaşım modeli getirmiştir . McGregor bireyi, X ve Y teorisi ile iki ayrı grupta incelemiştir.
X teorisi, Klasik Yönetim Model'ini temel olarak alıp; bireyin çalışmaktan hoşlanmadığını, sorumluluktan kaçtığını, ceza ve denetimle daha iyi yönetilebileceğini öngörürken; Y teorisi ise, bireyin çalışmaktan, katılımdan, sorumluluk almaktan ve kendini geliştirmekten yana bir tutum içinde olduğunu vurgulamaktadır.Y teorisi bireyin sosyal yönünü dikkate alma konusunda, kendinden önceki yönetim anlayışına katkılar sağlamıştır.William Ouchi, Z teorisi ile McGregor'un X ve Y teorilerini geliştirmiş ve organizasyonlardaki bireylere ileri düzeyde katılımı ve etkinliği öngörmüştür. Ouchi'nin teorisinde işletmede bireyin artan önemi ele alınmıştır. Diğer yandan Z teorisi, günümüz İnsan Kaynakları Yönetimi Model'ine ulaşılmasına önemli katkılar sağlamıştır.Özellikle 80'li yıllarda yoğunlaşan ve Dr. Edwards Deming'in geliştirip Japonya'da uyguladığı Toplam Kalite Yönetimi, tüm dünyada Yönetim alanında önemli yenilikler getirmiştir.Toplam Kalite Yönetimi'nin temel felsefesi, işletmenin her alanında kaliteyi arttırmaktır. Kaliteyi arttırma çabasında olan işletme, sürekli bir gelişme ve yenilik içerisindedir .Toplam Kalite Yönetmi'nde eğitim konusuna çok fazla önem verilmekte ve işletmelerde çalışanlara yoğun eğitim programları uygulanmaktadır. Çünkü işletmedeki kalitenin arttırılmasında tüm çalışanlar sorumludur. Sorumluluğun gerçekleştirilmesi ancak ileri düzeyde uygulanacak eğitim programları ile sağlanır.Klasik Yönetim anlayışıyla başlayan yönetim aşamaları Tablo-1'de de görüldüğü gibi İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY) aşamasına kadar gelmiştir.Tablo-1Yönetim Biliminin Tarihsel Gelişim Süreci *Yıl/Dönem Yönetim Modelinin Adı Yönetim Modelinin Temsilcisi Yönetim Bilimine Etkisi1900-1920 Bilimsel Yönetim Frederic W. Taylor Üretimi ve verimliliği, işbölümü yardımıyla arttırmak1930-1940 Beşeri Münasebetler Elton Mayo İnsan faktörünü yalnızca ekonomik varlık olmaktan ziyade "sosyal ve ekonomik varlık" olarak nitelendirmektedir.1950-1960 X-Y Kuramı Douglas McGregor Örgütte bireyin psikolojik ve sosyolojik kimliğine de önem verilmesine dikkat çekmiştir.
1960-1970 Z Teorisi William Ouchi Bireyin örgütte öneminin arttığını vurgulamıştır.1980-1990 Toplam Kalite Yönetimi Edwards Deming İşletmenin rekabette en önemli silahının kalite olduğunu savunmuştur. Bu modelde kaliteden tüm personel sorumludur.
1990 ve Sonrası İnsan Kaynakları Yönetimi - Organizasyonda çalışanlar arasındaki ilişkileri etkileyen tüm yönetim karar ve hareketlerini içerir, işletmede insan fak-törünün önemini vurgular.
* Tablo Capital Dergisi, Eylül-96, Sayı:9, sayfa 96'dan yararlanılarak hazırlanmıştır.Toplam Kalite Yönetimi uygulamalarının, tüm dünyada ağırlık kazanmaya başladığı 80'li yıllarda yaşanan birtakım değişimler, işletmelerde insan faktörünün kavranması ve İKY'nin gelişmesine büyük katkı sağlamıştır . Bu değişimler;
- Mikroelektronikteki gelişmeler,
- Rekabetin globalleşmesi,
- İşgücünün yapısındaki değişme,
- Üretim teknolojisindeki değişmelerden oluşmaktadır.
Bu değişimler,
işletmelerinde insan faktörüne önem veren Japon işletmelerini,
Batılı rakipleri karşısında avantajlı konuma getirmiştir.
Global pazarda Japonya'ya yenik düşen Batılı ülkeler 1980'li
yılların sonlarına doğru Japonyanın başarısından da
esinlenerek İnsan Kaynakları Yönetimi şeklinde bir örgütlenmeye
gitme ihtiyacı hissetmişlerdir.
İKY bir tanıma
göre, "Firmanın hedeflerine ulaşabilmesi için gerekli olan
faaliyetleri gerçekleştirecek yeterli sayıda kalifiye elemanın
işe alımı, eğitimi geliştirilmesi, motivasyonu ve
değerlendirilmesi olarak" tanımlanmaktadır.
İKY, dört
önemli fonksiyona sahiptir. Bunlar:
- Personel Temini,
- Eğitim-Geliştirme,
- Motivasyon,
- Bireyi Koruma.
Diğer
bir anlatımla, İKY, örgütte personel seçimi, personelin işe
yönlendirilmesi, teşvik edilmesi ve birtakım risklere karşı
korunmasından oluşan faaliyetleri yürütmektedir .
Şekil-1 İnsan
Kaynakları Yönetimi Yaklaşımı
Kaynak: David De
Cenzo, Stephen P. Robbins, Human Resources anagement, John Wiley&Sons
Inc., 1996, s.12.İnsan Kaynakları
Yönetimi yaklaşımı Şekil-1'de görüldüğü gibi, İnsan
Kaynakları Yönetimi'nin temel fonksiyonları, alt fonksiyonları
ile birlikte incelenmiştir. Ayrıca şekilde, "Küreselleşme-Dışsal
Etkiler-Yasalar-Endüstri İlişkilerii ve Yönetim Uygulamaları
gibi İnsan Kaynakları Yönetimi'nin şekillenmesinde etkisi bulunan
konular yer almaktadır. İnsan kaynağını,
örgütün hedef ve amaçları doğrultusunda verimli ve etkili bir
şekilde kullanma amacına hizmet eden İKY, işgörenlerin
ihtiyaçlarının karşılanması ve mesleki bakımdan gelişmelerinin
sağlanması gibi sorumlulukları da yüklenmektedir . İnsan
Kaynakları Yöneticiliği, günümüzde heyecan verici, dinamik bir
meslektir. Bu mesleğin karmaşıklığı ve yaşamsal önemi, İnsan
Kaynakları Yöneticisi'nden çok şey bekler . İnsan Kaynakları
Yöneticileri, dünyadaki gelişmeleri izleyerek bu gelişmeler
içindeki yerlerini araştıran ve gören yöneticiler olacaktır. Bu
konularda karar mercii olan üst yönetimleri aydınlatan,
yönlendiren, ikna eden, değişim plan ve stratejilerini önceden ve
zamanında belirleyip uygulayabilen, rakiplerinin üstünlüklerini
onların yönetim felsefelerinde arayabilen tipte yöneticiler bu
yönetim modellerinin yönetici tipleri olacaktır9. İnsan
Kaynakları Departmanı ile Personel Departmanı arasında oldukça
ciddi farklar bulunmasına karşın bu iki kavram birbiriyle sıkça
karıştırılmaktadır. Personel Departmanı, organizasyonlarda yer
alan insan kaynaklarının günlük yönetimiyle ilgili aktiviteleri
içerirken, insan kaynakları yönetimi, insan kaynaklarının
stratejik planlamasını ve yönetimini kapsar10. Diğer bir
anlatımla, işletme stratejisinin belirlenmesi, uygulanması ve
denetlenmesi11 gibi konularda faaliyetleri bulunan İnsan Kaynakları
Departmanına karşın Personel Departmanı, sadece bireye ait bir
takım işlemlerin yapıldığı bir birim olmaktan ileri
gidememiştir.
Tablo-2'de
İnsan Kaynakları Yaklaşımı ile Personel Yönetimi Yaklaşımları
arasındaki farklar sistematik olarak incelenmiştir.
Tablo-2
İnsan
Kaynakları Yönetimi ve Personel Yönetimi Arasındakı Farklar
Konular Personel
Yönetimi İnsan Kaynakları Yönetimi
Çalışanlarla İlişkiler Muhalefetçi Geliştirici ve İşbirliği içinde
Oryantasyon Zaman zaman tepkisel İş odaklı
Çalışanlarla İlişkiler Muhalefetçi Geliştirici ve İşbirliği içinde
Oryantasyon Zaman zaman tepkisel İş odaklı
Organizasyon Ayrı
bir fonksiyon Birleşik bir fonksiyon
Müşteri Yönetim Yönetim ve çalışanlar
Müşteri Yönetim Yönetim ve çalışanlar
Değerler
Emir-eşlik uyumu Müşteri ve problem odaklı
Uzmanların Rolü Düzenleyici ve kayıt tutucu Problemleri anlayıp uygun çözüm üreten
Uzmanların Rolü Düzenleyici ve kayıt tutucu Problemleri anlayıp uygun çözüm üreten
Genel Çıktı
Bölümsel düşünce ve hareket Farklı düzeydeki insan
kaynaklarını işlet-menin ihtiyaçlarıyla birleştirmel
Kaynak:
Michael Armstrong, Human Resources Management Strategy&Action,
Clays Ltd., !992, s.175, Aktaran: Serpil Aytaç, İnsan Kaynakları
Yönetimi'nde Kariyer Anlayışı ve Bir Uygulama, yayınlanmamış
Doçentlik Tezi, 1996, s.11.
Dünyada yaşanan
küreselleşme akımına bağlı olarak, İKY, Türkiye'de de
uygulanmaya başlanmıştır. Ancak gerçek anlamda İKY
uygulamalarına, birkaç holding ve çok uluslu şirketlerin
ülkemizde kurulu olan işletmelerinde rastlanmaktadır. Ülkemizde
de İnsan Kaynakları Departmanı ile Personel Departmanı
karıştırılmaktadır. Personel Departmanları pekçok işletmemizde
nitelik ve nicelik olarak değişikliğe uğramadan İnsan Kaynakları
Departmanına
dönüştürülmüştür.
Oysa, İKY'nin rolü, çalışanların motivasyonunu ve verimin
yükseltecek bir ortamın yaratılması ve bu ortamın korunup
geliştirilmesi için gerekli politikaları ve teknik bilgiyi
sağlamaktır12 . Sonuç olarak, İnsan Kaynakları Yönetimi, üretim
ilişkilerinde insan kaynağının önemini vurgulayan, üretim
sürecinde işin sosyal boyutunu yeniden organize eden 21. yüzyıla
damgasını vurması beklenen yeni yönetim tekniği olarak karşımıza
çıkmaktadır.
INSAN
KAYNAKLARI
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.CORNELL.EDU
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.PERSOURCE.COM/RESOURCE.HTM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HR.LONL.GOV/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HRM1.VPAD.UAB.EDU/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://HUMANRESOURCES.MININGCO.COM/MSUB9.HTM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.SUPERPERFORMANCE.COM/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.WORKLIFES.COM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HECOUNCIL.ORG
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.QUT.EDU.AU/ADMIN/HRD
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.KIENBAUM.DE/TEXTONLY/E/PERBERA/INDEX.HTM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.AHIPUBS.COM/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.DISCOVERYTRAINING.COM/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESO
RCE.HTMHTTP://WWW.INDIANA.EDU/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HUMANCOP.COM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.OECD.ORG/PUMA/MGMTRES/HRM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.PJA-NET.COM/HR.HTML
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.BUSINESSSAVY.COM/L10124N.HTML
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HUMANRESOURCESINFO.COM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.PERSONNELSYSTEMS.COM
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HR.UCONN.EDU/
http://www.persource.com/RESOURCE.HTMhttp://www.persource.com/RESOURCE.HTMHTTP://WWW.HUMANINFOR.ORC.NASA.GOV
Mesleki
Egitim-Uluslararasi
Calisma Burosu-Ankara-1987 Çagdas
Personel Yonetimi-Dogan
Canman-TODAIE-1995 Kamu
ve Ozel Kesimde Personel Yonetimi-Halil
Can/Ahmet Akgun/Sahin Kavuncubasi-Siyasal Kitabevi-1995 Yonetim
ve Organizasyon-Ismail
Efil-Bursa-1989 Isletmelerde
Kisi Degerlendirmede Psikoteknik-Ilhan
Erdogan-Istanbul Isletme Fakultesi-1990
Calisanlarin
Is Doyumu Uzerine Bir Inceleme-Gulten
Incir-MPM-1990 Yonetici
Egitimi-Omer
Peker-TODAIE-1994 Insan
Muhendisligi-Nuvit
Oskay-Fahrettin Telseren Yayinlari-1994 Kapitalizmin
Gelecegi-Lester
Thurow-Sabah Kitaplari-1997 Yoneticilik
Dersleri-Mustafa
Ozel-Iz Yayinlari-1996 Personel
Yonetimi-Ceyhan
Aldemir/Alpay Ataol/Gonul Budak Zirveye
Goturen Yol Yonetim-Nurullah
Genc-Timas Yayinlari-1994 Personel
Secimi ve Basari Degerlendirme-Ilhan
Erdogan-Istanbul Universitesi Yayinlari-1991 Yeni
Gercekler-Peter
Drucker-Is Bankasi Yayinlari-1994 Çagdas
Orgutlerde Insan Kaynaginin Onemi-Aytac
Acikalin-Pegem Yayinlari No:7-1996 Cok
Uluslu Sirketler ve Insan Kaynagi Yonetimi-Gulten
Kutal/Ali Riza Buyukuslu-Der Yayinlari-1996 Bilgi
Toplumu ve Ekonomik Gelisme-Husnu
Erkan-Turkiye Is Bankasi Yayinlari-1994 Rekabet
Ustu-Edward
De Bono-Remzi Kitabevi-1996 Yonetim
Uygulamasi-Peter
Drucker-Inkilap Kitabevi-1996 Etkili
Insanlarin 7 Alikanligi-Stephen
Covey-Varlik Yayinlari-1996 Global
Paradoks-John
Naisbitt-Sabah Kitaplari-1994 Yeni
Bir Uygarlik Yaratmak-Alvin
ve Heidi Toffler-Inkilap Kitabevi-1996 Basarili
Egitim Programlari-Kay
Tytler Abella-Oteki Yayinevi-1994 Megatrends
2000-John
Naisnitt/Patricia Aburdene/Form Yayinlari-1990 Cagdas
Yonetim Kavramlari Ve Kalkinma Modelleri-Bengt
Karlof-Inkilap Kitabevi-1993 Meslek
Intihari-Donald
W. Cole-Ilgi Yayincilik-1989 Ucuncu
Dalga-Alvin
Toffler-Altin Kitaplar Kitabevi-1981 Isletme
Yonetiminde Egitim ve Gelistirme-Erdogan
Taskin-Der Yayinlari-1993 Yeni
Gucler Yeni Soklar-Alvin
Toffler-Altin Kitaplar-1992 Strateji
Bir Devrimdir-Gary
Hamel-Istanbul Konferans Metni
Capital
Yonetim Dizisi-2 Besinci
Disiplin-Peter
Senge-Yapi Kredi Yayinlari-1996 Rekabet
Dersleri-Michael
Porter-Capital Yonetim Dizisi-3 Is
Dunyasinin Yeni Gozdesi Benchmarking-Capital&Arthur
Andersen-Ekim 1997
Yorumlar
Yorum Gönder